Když letos v lednu došlo v Malenovicích k nehodě, při níž řidič narazil do řady zaparkovaných vozidel a vážně zranil kolemjdoucího, ukázalo se, jaké problémy může způsobit nedostatek parkovacích míst. Jednou z klíčových příčin nehody bylo neodklizené přední sklo řidiče. Ovšem otázka, proč zaparkovaná auta blokují cestu, zůstává. Pokud by v Malenovicích byla větší možnost parkování, tragická nehoda by se mohla úplně vyhnout.
„Auta, která stojí na příjezdu z hlavní silnice, částečně blokují cestu. Není to ideální,“ uvedla místní obyvatelka Vladimíra Gerlichová. V rámci revitalizace sídliště bylo přidáno několik desítek parkovacích míst. „Pár měsíců byla poloprázdná, ale brzy byla všechna obsazena. Dnes už ve večerních hodinách je nadlidský úkol zaparkovat,“ dodala.
Zlínská radnice plánuje postavit v Malenovicích další parkovací plochy, včetně odstavených parkovišť na okraji sídliště a parkovacího domu pod sportovní halou. Město také připravuje systém modrých zón, které by měly parkování usnadnit. „To všechno jsou ale zatím jen plány do budoucna,“ upozornil mluvčí magistrátu Tomáš Melzer.
Podle Melzera je největší problém s parkováním v centru Zlína a na sídlištích. „Místní obyvatelé často dlouho hledají volné parkovací místo a špatně postavená auta komplikují průjezdnost, což obtěžuje i vozidla technických služeb nebo záchranného systému,“ přiznal Melzer.
V minulosti Zlín vytvořil parkoviště pro dodávky nad pět metrů na Jižních Svazích. „Malenovice takovou možnost bohužel nemají,“ dodal Melzer. Město sice má různé volné plochy, ale většina z nich nemůže být přebudována jen na parkoviště.
Statistiky ukazují, že počet aut stále roste. „Zvýšil se také počet řidičů, kteří přijíždějí do města vlastními vozidly a snaží se vyhnout placenému parkování, což je na úkor místních obyvatel,“ zdůraznil Melzer a zmínil i problém se studenty, kteří blokují parkovací místa rezidentům.
Podobné potíže zažívají i další větší města. V Uherském Hradišti si stěžují obyvatelé velkých sídlišť jako jsou Štěpnice nebo Jarošov. „Nejen že narůstá počet aut na jednotku domácnosti, ale roste i neochota parkovat jinde než v těsné blízkosti domova,“ podotkla vedoucí odboru kanceláře starosty Dagmar Vacková.
Uherské Hradiště má nyní rozpracovaný plán regulace parkování, který by měl zjistit optimální počet míst a nastavit rezidenční zóny upřednostňující místní obyvatele. V Kroměříži pomohl parkovací dům v ulici Velehradská, který město otevřelo před dvěma lety. „Nejprve byl využíván málo, ale v poslední době se v něm počet odstavených vozidel zvýšil,“ uvedl mluvčí radnice Jan Vondráček.
Také Vsetín zavedl rezidenční parkovací systém v oblasti Kolonka a plánuje další rozšíření. „Místním obyvatelům umožňuje systém parkovat blízko svého bydliště, ale negarantuje konkrétní místo,“ uvedla mluvčí radnice Jana Raszková.
Zdá se, že problém s parkováním v Malenovicích a dalších městech nebude brzy vyřešen. Obyvatelé mohou doufat ve zlepšení díky plánovaným projektům, ale realita ukazuje, že nové parkovací plochy jsou často budovány na úkor zelených ploch, což přináší další komplikace. Podmínky parkování tak zůstávají důležitým a živým tématem pro místní samosprávy i obyvatele.