Na konci roku 2024 očekáváme otevření tří nových úseků dálnice D55, které spojují Babice, Staré Město, Moravský Písek a Bzenec. Stavba této dálnice představovala významnou výzvu pro inženýry a stavitelé, neboť se museli poprvé v České republice vypořádat s nestabilním podložím a tekutými písky. Tento článek se zaměřuje na neobvyklé technologie a postupy, které byly použity při výstavbě mostů na tomto úseku dálnice.
Ředitel Správy Zlín ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek uvedl, že kvůli nestabilnímu podloží a tekutým pískům bylo nutné použít metodu ražených pilot pro zakládání mostů namísto klasických vrtaných. Kromě toho bylo na některých místech nutné zpevňovat násyp dálničního tělesa speciálními geobázkami. Tyto postupy nejsou běžné a byly použity na první dálniční stavbě v Česku.
Stavba mostů u Nedakonic a Polešovic vyžadovala speciální technologie, které se v Česku používají zřídka. Manažer oblasti Mosty Michal Hrutkai ze společnosti Skanska, která dálnici staví, vysvětlil: 'Pod ornice se téměř všude nachází písek a vysoká hladina spodní vody, která je zde navíc ve více vrstvách, než jsme očekávali.' Jeho tým proto musel přepracovat některé části projektu, aby se přizpůsobily nově zjištěným podmínkám.
Jednou z klíčových technologií uplatněných při stavbě mostů byly betonové sloupy o rozměru 40x40 centimetrů, které se vtloukly do země. Tato technologie je běžně používána při železničních stavbách, avšak při silničních je použita poprvé.
Podmáčená a bažinatá půda představovala problém i pro samotné obce, které se s tímto jevem potýkaly při rekonstrukci fotbalových hřišť či výstavbě nových komunikací. Starostové Polešovic a Nedakonic, Michal Zapletal a Libor Marešek, potvrdili, že vysoká hladina spodní vody je pro jejich obce běžnou záležitostí.
Stavba celé trasy dálnice D55 zahrnuje více než 21 kilometrů silnice a celkem 26 mostů, z nichž některé jsou nad dálnicí, jiné pod ní. Část dálnice projde také několika mimoúrovňovými křižovatkami, které budou chráněny protihlukovými stěnami o celkové délce více než tři a půl kilometrů.
Jeden z inovativních prvků této stavby je rovněž vysoká ocelová síť s ptačími siluetami, která má za úkol chránit ptáky a netopýry žijící v okolí rybníku u Polešovic. Jde o první takovou opatření v rámci dálniční infrastruktury v České republice.
Odhadované náklady na výstavbu tohoto úseku dálnice jsou 2,85 miliardy korun mezi Babicemi a Starým Městem, 1,95 miliardy korun mezi Starým Městem a Moravským Pískem a téměř 1,16 miliardy korun mezi Moravským Pískem a Bzencem. Celková investice představuje značné finanční prostředky, které by měly vést k výraznému zlepšení dopravní infrastruktury v regionu.